Swedbank AB

3 av 5 - 20 röster

Ranking
#32

Beskrivning

Swedbank AB (Swedbank) är idag en av de s.k. fyra storbankerna i Sverige. Den första byggstenen till vad som idag är Swedbank lades av en tysk köpman, Eduard Ludendorff, som bildade den första sparbanken i Sverige år 1820, i Göteborg. Flera hundra sparbanker bildades därefter och från år 1900, genom grundandet av Sparbanksföreningen, ökade samarbetet mellan de olika sparbankerna och senare även samarbetet med de s.k. föreningsbankerna. Sparbanken Sverige AB och Föreningsbanken AB skapades båda år 1992 och slogs ihop 1997, till namnet FöreningsSparbanken. Swedbank tog sitt nuvarande namn år 2006. Vi placerar Swedbank i kategorin Universalbank.

Detaljerade betyg

  • Information
    3.1 av 5
  • Support
    3.1 av 5
  • Värde
    3 av 5
  • Enkelhet
    3.7 av 5
  • Transparens
    3.1 av 5

Senaste inläggen

Visa alla

Robotrådgivning

Just nu finns det ingenting inom finansindustrin som är hetare än så kallad robot rådgivning (eng. robo-advice). Alla vill ha en del av kakan. Men vad är det egentligen? Och vad innebär det för... Läs mer

Vad du måste veta om "oberoende rådgivning"

Har du någon gång sökt finansiell rådgivning och hamnat hos någon som kallar sig för ”oberoende aktör” eller säger att all deras rådgivning är ”oberoende”? Det har hänt många. Det ... Läs mer

Sparande är svårt. Låt oss hjälpa dig.

Vi har startat Pluro för att du som funderar på att ingå ett avtal eller fatta ett beslut relaterat till sparande ska få tillgång till bättre och oberoende information och inte behöva fästa di... Läs mer

Övriga tjänster

  • Skattejuridik & Familjejuridik
  • Rådgivning inom Skog & Lantbruk
  • Entreprenörstjänster
  • Bolån

Prisinformation m.m.

Tjänst Årlig avgift* Minimikapital*
Diskretionär Förvaltning 1,20 % + 5 000 SEK 20 000 000 SEK
Traditionell Rådgivning 0,50 % + 5 000 SEK 5 000 000
Courtageavgiftsklass $
Öppen arkitektur

Swedbank AB erbjuder öppen arkitektur.

* Informationen om årlig avgift resp. minimikapital är för de flesta aktörer information som medarbetare från Pluro har fått i egenskap av intresserade potentiella kunder. Sådana aktörer har sedan erbjudits möjlighet att granska och revidera insamlad information. Majoriteten av aktörerna har individuell prissättning och de priser/krav som aktören slutligen erbjuder en kund kan vara både lägre och högre än vad som anges här.

Recensioner

(6 st.)
  • Swedbank Gustavsberg
     - 4 av 5

    Fått bra service och rådgivning av Swedbank Gustavsberg i samband med bolån och sparande i fonder. Återkommande kontakt med personlig bankkontakt med uppföljning av sparande, pensioner, försäkringar och bolån känns värdefullt.

    Av Fredrik Magnusson för 1 år sedan

  • Bra service
     - 3 av 5

    Väldigt nöjd med servicen på Swedbank, jag jobbar själv inom branschen så jag använder bara banken för dess internetbankstjänster, kort och ”vanliga” konto. Tycker det är väldigt enkla och användarvänliga tjänster, transparent vad jag betalar. Min kontaktperson håller mig uppdaterad om det är något jag ska känna till, och hjälper till om jag har några problem.

    Av Josefie för 1 år sedan

  • Bra kontaktperson - omodernt utbud
     - 3 av 5

    Har en bra kontaktperson men Swedbank jobbar inte proaktivt med sin rådgivning. Det mesta sker på mina initiativ.

    Av David för 1 år sedan

  • Visa alla

Kontaktinformation

Besök hemsidan

Typ av aktör

Universalbanker erbjuder samtliga typiska banktjänster, t.ex. person- och sparkonton, korttjänster, internetbank med möjlighet att betala räkningar, bolånekrediter m.m. Universalbanker erbjuder normalt rådgivning från en fysisk person.

Kontorsorter