Teamet på Pluro

info@pluro.se 07 December 2017, c:a 4 minuters läsning

Den dyraste lunchen du äter varje år (utan att veta om det)!

Nu ska vi prata om ditt sparande. Vi vet. Det är inte spännande, det kan vara krångligt och ibland är det rent ut sagt svårt. Men vi lovar att den här texten är värd lite av din tid. Häng med nu.

Säg att du har 250 000 kronor sparat (hos din bank, hos en nätmäklare, i tjänstepension, det spelar inte så stor roll). För detta sparande betalar du ofta en rad olika avgifter:
- Produktavgifter – d.v.s. avgifter relaterade till produkter som aktier, fonder eller försäkringar.
- Transaktionsavgifter – d.v.s. avgifter för att köpa eller sälja produkterna du sparar i. Den vanligaste transaktionsavgiften är courtaget, vilket är den avgift du betalar för att köpa eller sälja t.ex. en aktie.
- Rådgivningsavgifter, förvaltningsavgifter, depåarvoden och/eller speciella Private Banking-avgifter (läs gärna vår Finansordbok för mer information om de olika avgifterna)

d.v.s. avgifter du betalar för att få råd kring, förvalta eller förvara de produkter du placerar i. Vi räknar här också in de avgifter du betalar om du använder en sån där robotrådgivare som nu blivit så populära.

Många avgifter och svåra ord. De kan kallas olika och de kan vara olika stora hos olika aktörer, men det de har gemensamt är att de tillsammans är svåra att överblicka och att det då kan bli rätt dyrt. Utan att fastna i detaljerna går det att konstatera att det totala avgiftsuttaget ofta hamnar på ca 1,0 – 2,0 % (och det finns gott om exempel på ännu högre avgiftsuttag).

Om vi återgår till exemplet med ett sparande på 250 000 kronor betyder det att du betalar mellan 2 500 och 5 000 kronor per år! Frågan är: vad får du för det?

OK, vi förstår. Det är inte enkelt att vara rådgivare. Det krävs tillstånd, system och en infrastruktur för att lämna råd. Allt detta kostar pengar. Kraven är stora på rådgivare och alla råd ska vara utformade efter dina behov och dokumenteras (skriftligen).

Men med detta sagt, vet du vem din rådgivare är? Har ni en löpande dialog om hur dina pengar beter sig och varför? Får du hjälp att bli insatt i din egen ekonomi? Detta är nämligen vad du betalar för. Du kanske inte alls känner att du får värde för pengarna. Du kanske är en av dem som träffar sin rådgivare en gång var tredje år, och allt du minns från senast var att du var på en lunch eller fick en kaffe och en fin presentation med grafer och diagram som du inte ens förstod eller fick tillfälle att ställa frågor kring. Den där lunchen eller kaffekoppen... var den verkligen gratis?

Det enda vi på Pluro vill be dig om nu är att du ställer två frågor till dig själv:
- Hur mycket betalar jag egentligen?
- Vad får jag för det jag betalar?

Och sen en tredje fråga till dig själv:
- Finns det bättre alternativ för mig?

Du kanske har hittat helt rätt redan, i så fall är vi de första att gratulera. Men för er andra finns Pluro. Här jämför du alla aktörer, både gällande pris men framförallt gällande kundnöjdhet. Ta några minuter, se vad andra skriver om din rådgivare. Gör vårt test här och se om vår robot kan hitta någon billigare aktör med nöjdare kunder som kanske passar just dig lite bättre.

Pluro - för ett enklare sparande.

Dela gärna med dig om dina erfarenheter på vårt forum. Vi tror att det är många som skulle uppskatta att veta mer om dem och att kunna diskutera (anonymt) sina egna utmaningar på sparandeområdet.

Något du känner saknas på vår hemsida, eller som du skulle vilja veta mer om? Skriv en rad till oss på info@pluro.se så ska vi se vad vi kan göra.

Kategorier